Mopon talvisäilytys – Lue ohjeet, miten laitat mopon oikein talvisäilytykseen

Vinkkejä mopon talvisäilytykseen

Useimmat mopoilijat laittavat alkutalvesta mopon talvisäilytykseen, joka kestää yleensä useamman kuukauden. Ennen mopon talvisäilytystä on syytä laittaa mopo hyvään kuntoon, jolloin se on mukava ja helppo ottaa taas talven jälkeen takaisin käyttöön. Yleisimmät huoltotarpeet keväällä voitaisiinkin välttää, jos syksyllä huolehdittaisiin mopon talvisäilytyksestä ajoissa ja huolellisesti. Paras paikka mopon talvisäilytykseen on esimerkiksi autotalli tai ulkovarasto, jossa lämpötila ei pääse laskemaan pakkaselle ja mopo on suojassa säältä. Kosteus ruostuttaa mopon ja sen moottorin osia ja tämä lyhentää merkittävästi niiden käyttöikää.

Puhdista mopo huolellisesti säilytyksen ajaksi

Jotta mopo olisi hyvässä kunnossa heti keväällä, kannattaa se pestä ja puhdistaa huolellisesti ennen kausisäilytystä. Mopo kannattaa pestä sen puhdistukseen tarkoitetuilla pesuaineilla sekä puutarhaletkun avulla. Puutarhaletku on mopon pesun jälkeiseen huuhteluun riittävän tehokas ja toisin kuin painepesuri, puutarhaletkun vedenpaine ei voi aiheuttaa vahinkoa mopon moottorin näkyville osille. Korkea vedenpaine voi myös aiheuttaa veden pääsyn moottorin suojaamattomien osien sisälle. Puhdista mopo tarkoitukseen sopivan pesuaineen, pesusienen ja ämpärin avulla ja huuhtele lopuksi mopo huolellisesti juoksevan veden avulla. Näin pinttynyt lika ei pääse talven aikana jämähtämään kiinni eikä mahdollisesti loppusyksystä tielle levitetty suola pääse syövyttämään metalliosia. Varmista, että mopo kuivuu huolellisesti pesun jälkeen. Kun mopo on kuivunut, voitele sen ketjut huolellisesti ketjuöljyllä. Myös muut liikkuvat osat, kuten vaijerit, kannattaa voidella yleisvoiteluaineella ennen pidempiaikaista säilytystä.

Polttoaineen kausisäilytys

Talven ajaksi mopon polttoainesäiliöön tulee lisätä kausisäilytysainetta. Jotkin pienmoottoribensiinit sisältävät jo itsessään kausisäilytysainetta, mutta tavallinen huoltoasemalta tankattava polttoaine ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen säilytykseen. Kausisäilytysaine on helppo käyttää. Normaalisti kausisäilytysaine lisätään bensatankkiin sen täyttöaukosta ja moottorin annetaan käydä noin 10 minuuttia, jolloin säilytysaine pääsee leviämään myös polttoainejärjestelmän osiin. Kausisäilytysaine suojaa polttoainetta hapettumiselta ja se suojelee koko polttoainejärjestelmää korroosiolta. Oikean sekoitussuhteen löydät valitsemasi kausisäilöntäaineen pakkauksen käyttöohjeesta.

Akun ylläpito

Jos mopossa on akku, sen latauksen ylläpidosta täytyy pitää huolta. Tähän tarkoitukseen on saatavana ylläpitolatureita, eli ns. ”älylatureita” joihin akun voi jättää kiinni koko säilytyksen ajaksi. Ylläpitolaturi katkaisee latauksen, kun akku on latautunut täyteen, ja kun akun varaus laskee liian matalaksi, laturi lataa sen taas uudelleen täyteen. Akkua voidaan ylläpitää myös tavallisella akkulaturilla, mutta tällöin on itse huolehdittava, että akku irrotetaan latauksen jälkeen laturista ja kun sen varaus on laskenut, se ladataan taas uudelleen täyteen esimerkiksi kahden viikon välein. Ylläpitolaturi kuitenkin on pitkäaikaisessa säilytyksessä ylivoimainen valinta. Mopojen pienet akut eivät vaadi kovin tehokasta laturia, joten ylläpitolaturi ei ole kallis investointi ja samaa laturia voi hyödyntää myös muissa pienkoneissa, joissa on akku.

Jos mopoa säilytetään kylmässä, irroita akku kokonaan moposta ja säilytä sitä talven ajan huoneenlämmössä ja huolehdi sen latauksesta.

Suojaa mopo pressulla

Talvisäilytyksen ajaksi mopon päälle kannattaa laittaa suojapeite, jolloin mopon osiin ei pääse kertymään pölyä. Erityisesti mopon osien sisälle kertyvä pöly ja lika voi tukkia osia ja johtaa keväällä käynnistymisongelmiin. Mopolle tarkoiteut suojapeitteet ovat edullisia ja niitä voi käyttää myös esimerkiksi ajokaudella suojaamassa mopoa säältä, jos mopoa säilytetään ulkona. Renkaiden parhaan säilymisen kannalta on myös hyvä, jos nostat mopon esimerkiksi varikkopukin päälle talven ajaksi, niin sen renkaat eivät painu yhdeltä sivulta montaa kuukautta maata vasten.

Tarvikelista

Katso video

CRC Crick särönilmaisu

CRC Crick tuoteperhe on luotettava ratkaisu halkeamien, väsymien ja saumojen tarkastuksiin.  CRC Crick on NDT (Non Destructive Testing) särönpaljastusmenetelmä, joka toimii sertifioidun puhdistusaineen, tunkeumanesteen sekä kehitteen avulla ja palkastaa säröt ja halkeamat jopa 30 mikrometrin tarkkuuteen asti! CRC Crick tuoteperheen avulla kuka vain pystyy tarkastamaan nopeasti ja luotettavasti pinnat säröjen varalta. Crick tuotteiden korkea laatu varmistaa, että jokainen vähintään 30 µm tai suurempi halkeama löytyy helposti ja luotettavasti.

CRC Crick tarkastusmenetelmän edut ovat

  • Crick on erittäin tarkka. Se paljastaa halkeamat 30µm asti.
  • Toimii useimpien materiaalien kanssa, kappaleen muodosta riippumatta.
  • Menetelmä on helppo oppia ja käyttää, ja se sopii niin yksityiskäyttöön kuin ammattilaisellekin.
  • Tulos saadaan todella nopeasti.
  • CRC Crick tuoteperheen aineissa on matala rikki- ja halogeenipitoisuus.
  • Jokainen Crick erä on testattu pistokokein EN ISO 3452-2 / ASME Code Section V mukaisesti.

Mihin CRC Crick soveltuu?

  • Voit tarkastaa moottoripyörän rungon alkavien murtumien varalta onnettomuuden jälkeen.
  • Kovalle, jatkuvalle rasitukselle joutuvien stunttipyörien rungon säännöllinen tarkastus.
  • Purjeveneen maston tarkastaminen väsymien varalta.

Kovat iskut mihin tahansa kestäväänkin materiaaliin voivat aiheuttaa säröjä, jotka voivat kasvaa suuremmiksi halkeamiksi tai johtaa katkeamiseen. CRC Crick tuotteiden avulla testaat itse helposti, luotettavasti ja nopeasti lähes minkä tahansa pinnan säröjen varalta.

CRC Crick tuotteet

CRC Crick testaus tapahtuu kolmen aerosolituotteen avulla. Kaikki kolme tuotetta tarvitaan testin suorittamiseen.

CRICK 110 – PUHDISTUSAINE

Liuotinpohjainen rasvanpoistaja, joka on hyväksytty puhdistuksen viimeistelyyn ennen särönpaljastustarkastusta.

  • Puhdistaa huokoset pohjia myöten
  • Kuivuu nopeasti
  • Osta tästä

CRICK 120 – TUNKEUMANESTE

Punaiseksi värjätty tunkeuma-aine, joka imeytyy pinnan halkeamiin kymmenessä minuutissa. Punainen väri on selkeästi luonnonvalossa havaittavissa.

  • Tunkeutuu kaikkiin pinnan koloihin
  • Vesipestävissä
  • Osta tästä

CRICK 130 – KEHITE

Kehite korostaa halkeamat ja sauman virheet selvästi silmin havaittaviksi. Yli 30 µm suuremmat halkeamat ja kolot nousevat esiin punaisena kehitteen valkoiseen pintaan. Poistetaan testauksen jälkeen CRC Crick 110 puhdistusaineella.

  • Muuttaa yli 30 µm säröt paljain silmin havaittaviksi
  • Kehitysaika kestää n. 7 minuuttia, ympäristön olosuhteista riippuen.
  • Osta tästä

CRC Crick tarkastusprosessi

Huomaa! CRC Crick tuotteita käytettäessä on tärkeää käyttöö suojalaseja sekä suojakäsineitä. CRC Crick tuotteet on suunniteltu erittäin hyvin tunkeutuviksi, joten ne läpäisevät helposti myös ihon!

1. Crick 110 – puhdistus

Ennen testauksen aloitusta on tutkittava alue puhdistettava huolellisesti. Kun olet puhdistanut pinnan huolellisesti, viimeistele puhdistus Crick 110 liuotinpuhdistusaineella.

  • Huuhtele puhdistettava alue CRC Crick 110 puhdistusaineen avulla.
  • Pyyhi pinta kuivaksi ja puhtaaksi imukykyisellä, täysin puhtaalla liinalla.
  • Anna pinnan kuivua ennen seuraavaa vaihetta.

2. Crick 120 – Tunkeumaneste

  • Ravista Crick 120 tölkkiä voimakkaasti ennen sen käyttöä.
  • Suihkuta tunkeuma-ainetta tasainen, ohut kerros kaikkialle testattavaan pintaan.
  • Odota n. 10-20 minuuttia ennen seuraavaa vaihetta.

3. Crick 110 – näkyvän tunkeumanesteen puhdistaminen

  • Suihkuta Crick 110 puhdistajaa puhtaaseen, nukkaamattomaan liinaan.
  • Pyyhi liinalla tarkastettavalta alueelta kevyesti pois tunkeutumatta jäänyt punainen väriaine. Pyyhi vain kevyesti näkyviin jäänyt tunkeumaneste, älä hankaa liian voimakkaasti jotta säröihin tunkeutunut aine jää säröihin.

4. Crick 130 – kehite

  • Ravista Crick 130 tölkkiä perusteellisesti ennen käyttöä, vähintään minuutin ajan.
  • Suihkuta kehitettä ohut, tasainen kerros noin 20 cm etäisyydeltä. Ohut kerros kehitettä riittää – liian paksu pinta vaikeuttaa tunkeumanesteen nousua pintaan.
  • Anna kehitteen vaikuttaa vähintään 7 minuutin ajan.

5. Tarkastus

  • Kehittymisajan jälkeen tarkasta valkoinen pinta huolellisesti. Punaiset pisteet ja viivat, jotka ovat nousseet kehitteen pintaan, ovat merkkejä säröistä.
  • Voimakas väri merkitsee syvää tai laajaa halkeamaa.
  • Vaakasuorat viivat sylinterinvarressa tai mastossa paljastavat väsyneet tai murtumisvaarassa olevat kohdat.

6. Puhdistus

Testauksen lopuksi pinta voidaan puhdistaa Crick 110 puhdistusaineella täysin puhtaaksi. Myös muut liuotinpuhdistusaineet puhdistavat Crick tuoteperheen tuotteet käytön jälkeen.

Kevyet sähköajoneuvot – sähköpotkulautojen ja Kruiserien säännöt

Viime vuosina kevyet sähköajoneuvot – kuten sähköpotkulaudat ja Kontio Kruiserit – ovat yleistyneet nopeasti. Kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan lain mukaan polkupyöriin ja niitä koskee pääosin sama lainsäädäntö kuin polkupyöriäkin.
Kontio Kruiser
Kontio Kruiser sähköajoneuvoilla kulkevat niin nuoret kuin vanhemmatkin.

Kevyen sähköajoneuvon yleisimmät tunnusmerkit ovat enintään 25 km/h huippunopeus sekä enintään 1000W tehoinen sähkömoottori. Näistä rajoituksista ei ole poikkeuksia, jotka sallisivat niiden ylittämisen. Jos kevyessä sähköajoneuvossa on istuin, kuten esimerkiksi Kontio Kruiserissa, Coopopissa tai Skyteam e-Minissä, on ajoneuvon oltava tarkoitettu pääasiassa maastokäyttöön. Maastokäyttö ei tarkoita pelkästään metsässä ajoa, vaan esimerkiksi päällystämättömiä teitä joilla ajaminen ilman tukevaa istuinta voi olla vaarallista.

Poikkeuksellisesti myös yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetussa kevyessä sähköajoneuvossa, kuten Kontio SilverFox malleissa, saa olla istuin vaikka ne on tarkoitettu ensisijaisesti päällystetyllä tiellä ajamiseen.

Kevyiden sähköajoneuvojen luokka on jätetty lainsäädännössä poikkeuksellisen avoimeksi, jolloin se mahdollistaa uudenlaisten kevyiden sähköajoneuvojen saamisen markkinoille nopeallakin aikataululla ilman raskasta tyyppihyväksyntäprosessia. Tämä mahdollistaa myös itse rakennettujen kevyiden sähköajoneuvojen käyttämisen. On siis täysin laillista valmistaa itse laillinen kevyt sähköajoneuvo, kunhan se täyttää teho-, nopeus- ja muut vaatimukset.

Mikäli kevyt sähköajoneuvo kulkee yli 25 km/h tai sen moottorin teho on yli 1000 W, tulee se rekisteröidä mopoksi. Tällöin ajoneuvon tulee kuitenkin täyttää kaikki muutkin mopolle asetetut vaatimukset, joita suurin osa kevyistä sähköajoneuvoista ei täytä. Ajoneuvon rekisteröinti mopoksi ilman tyyppihyväksyntää on myös vaikeaa sekä kallista. Käytännössä siis ”viritetylle” sähköajoneuvolle ei ole olemassa Suomessa ajoneuvoluokkaa.

Kevyet sähköajoneuvot ja turvallisuus

Elid sähköpotkulaudat Moposportista
Sähköpotkulaudat ovat erityisen käteviä kaupungissa. Kuvassa Elid S3 sähköpotkulauta

Kevyessä sähköajoneuvossa on oltava turvavarusteina ajovalo, heijastimet sekä äänimerkki (kuten torvi tai soittokello). Takavalo, jarruvalo, suuntavilkut tai taustapeilit eivät ole pakolliset, mutta ne lisäävät merkittävästi turvallisuutta liikenteessä. Koska kevyet sähköajoneuvot eivät ole tieliikenteeseen rekisteröitäviä eivätkä edellytä tyyppihyväksynnän täyttämistä, ei valojen myöskään tarvitse olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä, eli E-hyväksyttyjä. Käytännössä ajovalona voi siis käyttää esimerkiksi tieliikenneajoneuvojen lisävaloksi tarkoitettuja valaisimia. Ajovalona voi käyttää myös kuljettajaan kiinnitettävää valaisinta, kuten otsalamppua.

Ikäihmisille suunniteltu Kontio SilverFox

Koska kevyissä sähköajoneuvoissa sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä, on oikea ajotie näille laitteille pääsääntöisesti pyörätie. Jos ajoneuvon huippunopeus on suurempi, kuin 15 km/h, sillä ei pääsääntöisesti saa ajaa jalkakäytävällä edes jalankulkuvauhtia, vaan oikea ajopaikka on pyörätie. Alle 12-vuotias saa kuitenkin ajaa kevyellä sähköajoneuvolla myös jalkakäytävällä.

Tieliikennelain mukaan polkupyörällä ajettaessa – ja tällöin myös kevyellä sähköajoneuvolla ajettaessa kypärän käyttö ei ole pakollista, mutta se on suositeltavaa. Koska kevyillä sähköajoneuvoilla saavutetaan kulkuneuvon rakenne huomioiden melko suuri nopeus (25 km/h) nopeasti ja sillä liikutaan sekä nopeampien, että hitaampien, ajoneuvojen seassa, on hyvien turvavarusteiden käyttö erittäin suositeltavaa. Tilastot osoittavat, että sähköpotkulaudalla tapahtuneissa onnettomuuksissa on usein kaaduttu suoraan eteenpäin, ja kaatuminen on tapahtunut nopeasti jolloin kuljettajalla ei ole ollut juuri aikaa reagoida kaatumiseen, voi onnettomuudesta aiheutua vakavia vammoja pään ja kasvojen alueelle. Sähköpotkulaudan kanssa liikuttaessa myös leukaa suojaava kypärä on huomattavasti perinteistä polkupyöräkypärää turvallisempi vaihtoehto. Vaikka ajatus ”mopokypärästä” potkulautailuun voi kuulostaa liioitellulta, on sen antama lisäturvallisuus kiistaton.

Kevyellä sähköajoneuvolla saa kuljettaa matkustajia kuljettajan tai matkustajan iästä riippumatta. Jokaiselle matkustajalle on kuitenkin oltava oma paikka ajoneuvon kyydissä, eli ajoneuvon tulee olla todellisuudessa valmistettu kahta matkustajaa varten. Lain mukaan polkupyörässä – ja täten kevyessä sähköajoneuvossa – pitää matkustajia kuljetettaessa olla kaksi erillistä jarrua.

Kevyet sähköajoneuvot ja niiden huolto

Coopopilta löytyy 25km/h kulkevien mallien lisäksi myös mopoiksi rekisteröitäviä malleja, jotka kulkevat kovempaa.

Perinteisiin polttomoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin verrattuna sähköajoneuvojen huolto-ohjelmat ovat huomattavasti kevyemmät, eikä kaikilla kevyillä sähköajoneuvoilla ole juuri laisinkaan kiinteää huolto-ohjelmaa. Tieliikennelaki määrittää, että polkupyörässä on aina oltava toimivat jarrut, ja käytännössä tämä vaatimus koskee myös kevyttä sähköajoneuvoa. Kaikissa kevyissä sähköajoneuvoissa on kuitenkin liikkuvia osia, joiden vapaa liikkuvuus on ajoneuvon hallittavuuden kannalta olennaista. Voitele kaikki liikkuvat osat säännöllisesti laadukkaalla yleisvoiteluaineella (kuten CRC 5-56). Renkaiden kunto tulee myös tarkastaa säännöllisesti. Myös sähköpotkulautojen renkaat kuluvat ja jotta ajoneuvo säilyy turvallisena ajaa, on kuluneet renkaat vaihdettava uusiin.

Suurin osa markkinoilla olevista kevyistä sähköajoneuvoista käyttää litium -akkuja niiden hyvien ominaisuuksien vuoksi. Oikein käytettynä laadukkaat litium -akut ovat turvallisia ja pitkäikäisiä. Mikäli ajoneuvon akku on vaurioitunut, älä käytä ajoneuvoa äläkä yritä ladata sitä, vaan ota yhteyttä ajoneuvon valmistajaan jolta saat lisäohjeita akun vaihtamiseen. On aina suositeltavaa käyttää vain valmistajan hyväksymää, kyseiseen ajoneuvoon tarkoitettua akkulaturia.

Jotta akku säilyisi mahdollisimman pitkään hyvänä, akun varaus kannattaa pitää 80% ja 20% välillä. Akkua ei siis kannata ajaa täysin tyhjäksi.

Artikkelin tiedot on varmistettu Liikenneturvan sekä Traficomin verkkopalveluista syyskuussa 2023.

Aiheeseen liittyviä linkkejä