Tietoa sytytystulpista

Yleistä tietoa

Sytytystulppa sijaitsee mopossa sylinterikannessa, sen kärjet eli elektrodit sylinterin sisällä. Sytytystulppa on mopon toiminnan kannalta elintärkeä osa ja se kannattaa myös vaihtaa säännöllisesti uuteen. Sytytystulpan tehtävänä on, nimensä mukaisesti, sytyttää polttoaine palamaan jolloin polttoaineen ”räjähdys” saa männän liikkeelle. Yleisesti sytytystulpat jaetaan kuumiin ja kylmiin. Kylmissä tulpissa on lyhyt eristinjalka jonka ansiosta lämpö poistuu tehokkaasti elektrodeista ja tulpan alapää pysyy kylmempänä kuin vastaavassa kuumassa tulpassa, jonka eristinjalka on vastaavasti pidempi ja se johtaa lämpöä hitaammin pois.

Varoitus! Sytytystulpan elektrodeihin ei ikinä saa koskea kun mopon virrat ovat päällä.

Sytytystulpan lämpöarvo

Kylmänä käyvä moottori vaatii toimiakseen kuuman sytytystulpan ja vastaavasti kuumana käyvä moottori kylmemmän sytytystulpan. Tästä syystä on tärkeää noudattaa moottorin valmistajan ohjetta oikeanlaisesta sytytystulpasta. Liian kuuma sytytystulppa voi aiheuttaa polttoaineen syttymisen liian aikaisin ja voi pahimmassa tapauksessa vaurioittaa koko moottoria. Liian kylmä sytytystulppa puolestaan karstoittuu helposti jolloin sen käyttöikä on lyhyempi. Joissakin tilanteissa, erityisesti jos mopon moottoriin on tehty muutoksia, on kuitenkin sytytystulppa vaihdettava vastaamaan moottorin muita muutoksia.

Sytytystulpan pituus

Lämpöarvon lisäksi myös sytytystulpan pituuden on oltava moottorille sopiva. Jos sytytystulpan kierre on liian lyhyt, eivät elektrodit yletä riittävän pitkälle palotilaan jolloin polttoaine ei syty oikein ja oikeassa kohdassa. Tämä ilmenee yleensä selkeinä käyntihäiriöinä. Vastaavasti liian pitkä kierre johtaa siihen, että elektrodit ovat liian syvällä palotilassa jolloin polttoaine voi syttyä liian aikaisin, tai pahimmassa tapauksessa jopa tulpan kärki voi osua liikkuvaan mäntään. Sytytystulpassa on myös eri kierteen halkaisijoita joista luonnollisesti vain oikealla kierteellä oleva sytytystulppa pystytään asentamaan paikalleen.

Oikean sytytystulpan valinta

Helpoin tapa sytytystulpan ostoon on tietysti mopoon suositellun sytytystulpan käyttö. Normaalisti tämän tiedon löytää mopon ohjekirjasta. Myös vanhasta sytytystulpasta löytää yleensä merkinnän tulpan mallista. Aiemmin on yleisesti päätelty sytytystulpan sopivuus moottoriin elektroidien karstoittumisesta ja väristä. Tämä on kuitenkin ollut helpompaa kun käytössä on ollut lyijyä sisältäviä polttoaineita, ja monet ”vanhan kansan” nyrkkisäännöt sytytystulpan värin tulkinnoista eivät välttämättä toimi yhtä hyvin ajettaessa nykyaikaisella, lyijyttömällä bensiinillä.

Sytytystulpan asennus

Mopon rakenteesta riippuen joissakin mopoissa sytytystulppaan pääsee käsiksi tavallisella kiintoavaimella kun taas joissakin malleissa tarvitaan hylsyavain. Sytytystulpan irrottamiseen ja kiinnitykseen on myös olemassa erillisiä tulppa-avaimia. Jotta sytytystulppa toimisi oikein, on tärkeää että se kiristetään oikeaan momenttiin. Oikean momentin arvioiminen käsivaralla on lähes mahdotonta ilman tähän tarkoitettua momenttiavainta. Alla olevassa taulukossa on NGK:n ohjearvot tulpan kiristysmomentille. Mopon ohjekirjasta löytyy yleensä suuntaa antava ohje oikean momentin kiristämisestä käsivaralla.