Tietoa moottoriöljyistä
Yleistä tietoa
Moottoriöljyt voidaan jakaa kahteen pääryhmään: kaksitahti- ja nelitahtimoottorien öljyihin. Nimiensä mukaisesti toisia öljyjä käytetään kaksitahtimoottoreissa joissa öljy sekoitetaan joko suoraan polttoaineeseen tai se annostellaan erilliseen öljysäiliöön josta se annostellaan polttoaineen joukkoon. Kaksitahtiöljy palaa polttoaineen mukana, joten siihen ei tarvita öljynvaihtoa. Nelitahtimoottorissa puolestaan öljy on moottorin öljypohjassa josta sitä kierrätetään voitelemaan koko moottoria. Koska nelitahtiöljy kiertää jatkuvasti moottoritilassa ja samalla sitoo sisäänsä epäpuhtauksia, tulee öljy vaihtaa säännöllisin väliajoin. Nelitahtimoottorissa moottoriöljy voitelee myös vaihteiston kun taas kaksitahtimoottoriseen mopoon tulee lisätä kaksitahtiöljyn lisäksi erillinen vaihteistoöljy joka tulee vaihtaa säännöllisesti.
Nelitahtimoottorin öljynvaihtoväli
Löydät valmistajan suositteleman öljynvaihtovälin pyöräsi ohjekirjasta. Tämä vaihtoväli on yleensä sopiva silloin, kun pyörällä ajetaan normaaleilla nopeuksilla ja hyvissä olosuhteissa. Esimerkiksi suurilla nopeuksilla ajaminen tarkoittaa sitä, että moottorin liikkuvat osat kuluvat nopeampaa. Osien kuluminen taas tarkoittaa, että moottorin osista irtoavat pienet metallinkappaleet päätyvät moottoritilaan epäpuhtauksina joita öljy sitoo itseensä. Sama koskee myös erityisen hiekkaisilla tai muuten pölyävillä teillä ajamista, vaikka moottoritila onkin erittäin hyvin tiivistetty, pienet epäpuhtaudet voivat aina päästä moottoritilaan jolloin öljyn sekaan sitoutuu enemmän epäpuhtauksia. Öljynvaihdon yhteydessä vanha öljy ja sen joukossa olevat epäpuhtaudet poistuvat moottorista ja niiden tilalle vaihdetaan taas puhdas öljy.
Kaksitahtimoottorin öljynvaihto
Kuten aiemmin kerrottiin, kaksitahtimoottorin öljyjä ei vaihdeta vaan öljy sekoitetaan joko suoraan polttoaineen joukkoon tai sitä lisätään erilliseen öljysäiliöön josta öljy sekoittuu automaattisesti polttoaineen joukkoon. Vaikka suurimmassa osassa erillisellä öljysäiliöllä varustetuista pyöristä onkin vähäisen öljymäärän merkkivalo, kannattaa öljymäärä silti tarkastaa säännöllisesti. Niissä mopoissa, joissa kaksitahtiöljy sekoitetaan suoraan polttoaineen joukkoon, ilmoitetaan oikea sekoitussuhde normaalisti ohjekirjassa. Tällöin on tärkeää seurata kuinka paljon polttoainetta mopoon on tankattu ja mitata sitten polttoaineen joukkoon oikea määrä kaksitahtiöljyä. Joissakin öljypakkauksissa on pakkauksen kyljessä asteikko joka helpottaa öljyn annostelun suoraan pakkauksesta ilman erillistä mitta-astiaa.
Toisin kuin kaksitahtimoottoriöljy, vaihteistoöljy ei pala vaan se tulee vaihtaa säännöllisesti. Vaihteistoöljyn vaihtoväli kerrotaan normaalisti pyörän ohjekirjassa ja siihen soveltuu sama logiikka kuin nelitahtimoottorin öljynvaihtoon; mitä kuluttavampi käyttö, sitä tiiviimpi öljynvaihtoväli.
Nelitahtiöljyn viskositeetti
Nelitahtiöljyjen juoksevuus ilmoitetaan viskositeettina. Pienempi luku tarkoittaa juoksevampaa öljyä. Jotkin öljyt säilyvät yhtä juoksevina kaikissa lämpötiloissa, tällöin viskositeetti ilmoitetaan yhtenä lukuna (esim. SAE 30). Useimmissa öljyissä viskositeetti ilmoitetaan sekä pumpattavuuden rajalämpötilana että 100°C lämpötilassa. (esim. 10W40) Esimerkiksi öljyt joiden viskositeetti on 10W40 ja 5W40 ovat 100°C lämpötilassa yhtä juoksevia, mutta 5W40 toimii kylmemmässä kuin 10W40 öljy. Normaalisti pyörän ohjekirjassa kerrotaan mitä öljyä siihen suositellaan käytettäväksi ja ennen siitä poikkeavan viskositeetin käyttämistä kannattaa sopivuus varmistaa pyörän valmistajan edustajalta. Yleensä moottoriöljyt suunnitellaan toimimaan parhaiten 70-110°C lämpötilassa, tästä syystä moottorin tulisikin antaa lämmetä ennen ajoa suuremmilla nopeuksilla.
Pumpattavuuden rajalämpötila
SAE Winter -viskositeetti (esim. 5W) ilmoittaa pumpattavuuden rajalämpötilan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, kuinka kylmässä moottorin öljypumppu pystyy pumppaamaan öljyä moottoriin. Erityisesti talvella tämä on tärkeä tieto, liian kylmässä öljy ei päädy voitelemaan moottoria ja tämä voi johtaa nopeasti moottorin vaurioitumiseen. Alla olevasta taulukosta näet SAE Winter -viskositeetin ja rajalämpötilan, jota kylmemmässä ilmassa moottoria ei tule käynnistää.
SAE Winter | Rajalämpötila |
0W | -40°C |
5W | -35°C |
10W | -30°C |
15W | -25°C |
20W | -20°C |
25W | -15°C |
Öljyjen laatuluokitus
Öljyillä on erilaisia laatuluokituksia, joista tunnetuin on API (American Petroleum Institute). Toinen melko yleisesti käytetty laatuluokitus on JASO, joka on Japanin autoteollisuuden vastine Yhdysvaltojen API luokitukselle. Öljylle ilmoitettu laatuluokitus on vain raja-arvo, jonka öljy voi ylittää. Vaikka kahdella öljyllä olisi sama API -luokitus, niiden laadussa voi olla suuriakin eroavaisuuksia. Pyörävalmistaja määrittelee normaalisti pyörälle laatuluokituksen joka on pyörän minimivaatimus. API luokitus on taaksepäin yhteensopiva, eli korkeammin luokiteltua öljyä voi käyttää moottorissa jonka vaatimus on alempi.
Öljyjen synteettisyys
Moottoriöljyn valmistuksessa käytetään ns. pohjaöljyä johon lisätään erilaisia lisäaineita sen mukaan, kuinka laadukasta öljyä tehdään, mihin käyttötarkoitukseen ym. Tärkeintä hyvän öljyn valmistuksessa on juuri laadukas pohjaöljy jonka haluttuja ominaisuuksia lisäaineet parantavat. Eri maissa on hieman poikkeavat määritykset sille, mitä öljyä saa kutsua täyssynteettiseksi.
- Täyssynteettiset öljyt valmistetaan normaalisti 100% synteettisestä pohjaöljystä jota parannellaan synteettisillä lisäaineilla.
- Synteettiset öljyt sisältävät vähintään 70% mineraalipohjaöljyä johon on lisätty synteettistä pohjaöljyä ja synteettisiä lisäaineita. Näillä synteettisillä öljyillä on erilaisia nimityksiä, kuten puolisynteettiset, semisynteettiset tai vain synteettiset öljyt.
- Mineraaliöljyt perustuvat mineraalipohjaöljyyn jota on vähintään 90% Näihinkin öljyihin on normaalisti lisätty synteettisiä lisäaineita.
Kumpi on parempaa?
Öljyä ei pidä arvostella pelkästään sen perusteella onko se synteettinen vai mineraaliöljy. Korkealaatuinen mineraaliöljy voi helposti olla parempaa kuin huonolaatuinen synteettinen öljy. Mikäli et ole varma öljyvalinnasta, pyydä aina apua myyjältä. Muista myös noudattaa aina ohjekirjan suosituksia.
Moottoripyöräöljy
Moottoripyörän ja auton moottoreissa on paljon eroa, siksi myös niiden öljyissä on eroa. Normaalisti moottoripyörässä moottoriöljy voitelee varsinaisen moottoritilan lisäksi myös vaihteistoa ja useimmissa pyörissä märkäkytkintä, joten moottoripyörien öljyissä on näiden voitelu otettu huomioon.
GRO – Global Racing Oil
Espanjalainen Global Racing Oil on vuonna 2000 perustettu öljymerkki. GRO öljyt kuuluvat vuonna 1916 perustettuun Cogelsa yritykseen. GRO öljyt suunnitellaan, testataan ja valmistetaan yrityksen omissa tuotantotiloissa Barcelonassa. GRO valikoimasta löydät sopivat öljyt kaikkiin kaksipyöräisiin, aina moposta kilpamoottoripyörään. Suomessa Mopo Sport on edustanut Global Racing Oil öljyjä vuodesta 2009 lähtien.