Mopon männän ja sylinterin vaihto

Yleistä tietoa

Mopon mäntä on kuluva osa, jonka vaihto voi tulla jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Moposportin valikoimasta löydät kattavan valikoiman mäntiä kaikkiin mopoihin. Männän vaihto on yksinkertainen huoltotyö, jonka tekemisessä on kuitenkin noudatettava huolellisuutta. Tämä ohje on tehty Rieju MRT 50 mopolla, mutta sama ohje soveltuu käytännössä muillekin kaksitahtisille mopoille. Varmista mäntä- ja sylinterikohtaiset ohjeet asennukseen, männän kohdistamiseen sekä männänrenkaiden asennukseen. Tämän ohjeen mukaisesti voit vaihtaa myös sylinterin uuteen.

Huom! Moottorit ovat suunniteltu toimimaan tarkasti pienillä välyksillä, jolloin pienetkin epäpuhtaudet väärissä paikoissa saattavat aiheuttaa vahinkoja. Sylinterin ympärys tulee puhdistaa hyvin ennen töihin ryhtymistä.

Asennusohjeet

Ohjevideon sylinterin ja männän vaihtoon löydät Moposportin YouTubekanavalta.

Jäähdytysnesteen valuttaminen

Nestejäähdytteisessä moottorissa työ aloitetaan tyhjentämällä mopon jäähdytysjärjestelmä jäähdytysnesteestä. Järjestelmään syntyy painetta moottorin lämmetessä, joten ryhdy toimenpiteeseen vasta moottorin jäähdyttyä.

Avaa vesipumpun kopan alareunassa sijaitseva tyhjennysproppu ja valuta jäähdytysnesteet tyhjennysastiaan. Jos neste ei ala valumaan, avaa myös jäähdyttimen korkki, jolloin järjestelmä saa lisää korvausilmaa.

Irrota sitten sylinterin kannesta jäähdytysjärjestelmän letku.

Sylinterikannen avaaminen

Työ aloitetaan irrottamalla sylinterin kannesta sijaitsevasta sytytystulpasta tulpan hattu, jonka jälkeen irrotetaan itse sylinterinkansi. Mikäli vaihdat samalla myös sytytystulpan, kannattaa se irrottaa ennen sylinterikannen irrotusta. Lähes kaikissa mopoissa sylinterin kansi on kiinni neljällä mutterilla sen kulmista.

Kun mutterit on avattu, nosta sylinterin kansi pois. Sylinterin ja kannen välissä on tiiviste, joka tulee uusia ennen kannen asentamista takaisin paikalleen. Sylinterin kansi on todennäköisesti tiukasti kiinni, jolloin sitä voi kopauttaa kevyesti kumivasaralla irrottamista varten.

Nosta seuraavaksi sylinteri pois paikaltaan, jolloin sylinterin sisällä oleva mäntä tulee näkyviin. Jos sylinteri on tiukasti paikallaan, kevyt kopautus kumivasaralla auttaa myös sylinterin irrotuksessa.

Huom! Varmista, että sylinterin sisälle ei pääse mitään epäpuhtauksia, vettä tai hiekkaa asennuksen aikana!

Vanhan männän irrottaminen

Männän alle kannattaa laittaa puhdas rätti tai puhdasta paperia, jolloin irto-osat eivät voi vahingossa pudota kampikammioon asennuksen aikana.

Irrota männän tapin päissä olevat sokat käyttämällä kärkipihtejä. Kun sokat on irrotettu, työnnä männän tappi ulos.

Kun olet irrottanut männän tapin, männän saa nostettua irti. Männän vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös kiertokangen yläpäässä oleva neulalaakeri uuteen.

Uuden männän asennus

Puhdista tiivistepinnoista mahdolliset vanhat tiivistejäämät pois ja aseta sylinterin alapään tiiviste paikalleen.

Asenna uuteen mäntään männänrengas tai männänrenkaat paikalleen. Renkaat saattavat napsahtaa poikki, mikäli niitä taivuttaa liikaa, joten vältä tarpeettoman voiman käyttöä.

Asenna renkaat oikein päin: Jos renkaissa on merkintöjä, tulee niiden osoittaa ylöspäin. Renkaan reunassa saattaa olla myös viiste, jolloin se puoli tulee ylöspäin. Lisäksi, jos renkaat ovat keskenään eri värisiä, tulee tumma rengas alempaan uraan ja metallin värinen ylempään. Männästä löytyy männänrenkaan urasta piste, johon männänrenkaan katkoskohta kohdistetaan.

Huom! Väärin päin tai väärään kohtaan asennettu männänrengas ei välttämättä asetu uraan riittävän syvälle, jolloin mäntä ei mahdu kunnolla sylinterin sisään!

Kun asennat männän paikalleen, etsi männästä merkintä, joka osoittaa miten päin mäntä asennetaan. Yleensä männän päällä on nuoli, jonka on tarkoitus osoittaa pakoaukkoon päin. Merkintä saattaa olla myös toisesta reunasta löytyvä teksti ”EX”, joka myös viittaa pakoaukkoon.

Huom! Väärin päin asennettu mäntä voi vaurioittaa sylinteriä ja muita moottorin osia!

Kiinnitä sokka valmiiksi toiselle puolelle mäntään ja työnnä sitten männän tappi aluilleen männän toiselta puolelta. Aseta sitten mäntä paikalleen kiertokangen päähän ja työnnä männän tappi kokonaan sisälle niin, että se kulkee kiertokangen päässä olevan neulalaakerin läpi.

Kun männän tappi on asennettu kokonaan paikalleen, asenna toinen sokka paikalleen. Varmista, että sokat ovat hyvin paikallaan, etteivät ne pääse irtoamaan ajossa.

Männän tapin reiän päässä on urat, joihin G-malliset sokat asennetaan. Asenna sokka huolellisesti niin, että se on koko matkalta tukevasti urassa. Voit painella sokan syvemmälle uraan esimerkiksi talttapäisellä ruuvimeisselillä.

Huom! Varo taivuttamasta sokkia liikaa, jotta niiden muoto ei muutu pysyvästi. Vähänkin vääntynyt sokka saattaa irrota ajossa ja aiheuttaa moottorin kiinnileikkaamisen!

Sylinterin asennus

Voitele sylinterin sisäpinta kevyesti öljyllä ennen sen asettamista männän päälle. Voit käyttää 2-tahtiöljyä, jota käytät mopossa. Levitä öljyä huolellisesti sylinterin sisäpinnat kauttaaltaan.

Varmista, että sylinterin alatiiviste on hyvin paikoillaan ja liu’uta sitten sylinteri pinnapultteja pitkin alaspäin. Tarkasta, että männänrenkaiden katkoskohdat ovat niiden oikeilla paikoilla, purista renkaita kasaan ja laske samalla sylinteriä niin, että saat männän sylinterin sisään. Paina sylinteri alas asti ja pyöritä moottoria varovasti käynnistyspolkimesta varmistaaksesi, että mäntä liikkuu takertelematta.

Asenna sylinterin yläpään uusi tiiviste paikalleen ja kiinnitä sitten sylinterin kansi tukevasti kiinni sen kiinnityspulteilla.

Viimeistely

Kiinnitä sytytystulpan hattu takaisin paikalleen.

Kiinnitä jäähdytysjärjestelmän letkut tukevasti paikalleen.

Lisää jäähdytysnestettä mopon jäähdytysjärjestelmään ja ilmaa se tarvittaessa.

Tarvittavat tuotteet

Mopon tuppien vaihtaminen

Yleistä tietoa

Tuppien vaihto on helppo ja nopea työ. Kaikki  moottoripyöriin tarkoitetut tupet sopivat kaikkiin normaaleihin moottoripyörän ohjaustankoihin. Vaikka ohjaustankoja on myynnissä sekä 22mm että 28mm paksuisena, on tankojen paksuudessa eroa vain kiinnityskohdassa. Moottoripyörän tupeissa oikeanpuoleinen tuppi on sisähalkaisijaltaan suurempi, koska tupen ja ohjaustangon väliin pitää mahtua kaasukahvan. Tästä syystä esimerkiksi mönkijöihin tai polkupyöriin tarkoitetut tupet eivät sovellu asennettavaksi moottoripyörään tai mopoon.

Asennusohjeet

Tuppien asennusvideon löydät Moposportin YouTubekanavalta.

Vanhojen tuppien poisto

Vanhat tupet on helpoin poistaa leikkaamalla ne koko matkalta halki esimerkiksi mattoveitsellä. Kun tuppi on halkaistu koko matkalta, se on helppo kuoria irti ohjaustangosta. Kun leikkaat oikeanpuoleista tuppea halki, varo leikkaamasta tupen alla olevaa kaasukapulaa halki.

Tuppien asentaminen paikalleen

Uusien tuppien tulee istua paikallaan todella tukevasti eivätkä ne saa pyöriä ohjaustangossa ollenkaan. Tästä syystä tupet ovat myös erittäin tiukat ja niiden vetäminen tangon päälle on työlästä. Asennusta helpottaa merkittävästi, jos suihkutat ohjaustankoon sekä tuppien sisälle nopeasti haihtuvaa jarruosien puhdistusainetta, joka liukastaa tuppien pinnan mutta haihtuu sitten nopeasti pois jolloin tupet jämähtävät tukevasti paikoilleen. Joidenkin tuppien kanssa suositellaan käytettäväksi erillistä tuppiliimaa, mutta laadukkaammat tupet, kuten Domino tupet, istuvat hyvin paikoilleen ilman asennusliiman käyttöä.

Tarvittavat tuotteet