Moposport jo 50 vuotta

Keväällä 1974 päättivät kaksi opiskelukaverusta kirjoittaa oppaan mopon virittämisestä. Siitä se ajatus sitten lähti.

Moposport ohjeet

Moposport OhjeetKaksi 23-vuotiasta kaverusta olivat harrastaneet mopojen virittämistä, korjaamista ja rakentelua, ja tietotaitoa oli kertynyt vaikka muille jaettavaksi. Elettiin 1970 -lukua, eli internetiä saatiin odottaa vielä muutaman vuosikymmenen ajan, joten tiedon hakeminen ei ollut yhtä helppoa kuin se tänä päivänä on. Jos jotain uutta piti oppia, tietoa saattoi yrittää löytää kirjastosta – jos sopiva kirja sattui olemaan saatavana tai edes olemassa. Mopojen virittämisestä ei juurikaan kirjallisuutta löytynyt, joten kaverukset näkivät tässä bisnesidean. Mopo-sport -ohjeet -niminen A5 kokoinen ohjevihkonen syntyi kirjoituskoneen ja käsin piirrettyjen kaavioiden avulla, ja ohjekirjan tuotanto tapahtui kopiokoneen avulla. Ohjevihkon saattoi tilata lähettämällä maksun kirjeenä, jolloin kirjeen kirjoittamisesta muutamassa viikossa tipahtivat Mopo-Sport -ohjeet omaan postilaatikkoon. Viritysosia mopoihin ei ollut saatavana, joten virittäminen tapahtui moottorin osia viilaamalla ja poraamalla ja tässä tarvittiin ohjevihkon neuvoja.

Mopo-Sport ohjeita täydennettiin vuosien varrella, ja aivan ensimmäistä versiota ei arkistoistamme enää löydy. Vuoden 1976 versioon voit tutustua täällä.

Viritysosien myynti

Moposport tarvikeluettelot vuosilta 1977, 1984, 1993 ja 2013.Varsin nopeasti viritysohjeiden julkaisun jälkeen alettiin yritykseltä kysyä myös viritysosia, kuten valmiiksi viritettyjä sylintereitä. Mopojen maahantuojilta pystyttiin ostamaan vakiosylintereitä, jotka sitten viilattiin yrityksen silloisissa toimitiloissa tehokkaammiksi ja myytiin eteenpäin – edelleen postin kautta. Jo 1970 -luvulla päätettiin myös etsiä laadukkaita tuotteita Suomen markkinoille moottoriurheilun luvatusta maasta, eli Italiasta. Moposport aloittikin Dell’Orto (nykyään Dellorto) kaasuttimien ja niiden tarvikkeiden maahantuonnin jo 1970-luvun loppupuolella. Postimyynti on aina ollut Moposportin tärkein myyntikanava, jo kauan ennen verkkokauppojen keksimistä. Jo 1980-luvulle tultaessa Mopo-Sport Tarvikeluettelossa oli 32 sivua tuotteita, kuten tehomäntiä, Dellorto kaasuttimia, tehoputkia ja jopa t-paitoja sekä aurinkolaseja.

Mopo-Sport tarvikeluettelo on ollut vuosikymmenten ajan jopa ikonisessa asemassa ja erottamaton osa mopoilun historiaa. Jos kukaan harrasti mopoilua hiemankaan enemmän vakavissaan 1980- tai 1990 -luvuilla, uskallamme melkein luvata, että hänen huoneesta löytyi Mopo-Sport tarvikeluettelo jonka sivut oli lähes opeteltu ulkoa. Tästä voit käydä katsomassa vuoden 1984 version tarvikeluettelosta, joka oli kasvanut jo 44 -sivuiseksi. Tarvikeluettelo paisui 1990-luvun lopulla jo 88-sivuiseksi ja sen ulkoasukin oli modernisoitunut. Kirjoituskoneen sijaan luettelo suunniteltiin tietokoneella ja se painettiin värillisenä.

Myymälä Helsingin keskustassa

Moposport Helsingin UnioninkadullaMoposport avasi Helsingin Unioninkadulle noutovaraston, eli pienen myymälän, 1980 -luvun alussa. Liiketoiminnan kasvaessa Unioninkadun tilat kävivät nopeasti ahtaaksi, ja vielä 1980-luvulla siirtyi päävarasto ja Vantaan Petikkoon osoitteeseen Petikontie 22, jossa yritys toimii vielä tänä päivänäkin. Helsingin Unioninkadun myymälä palveli asiakkaita vielä 1990-luvun loppupuolelle, kunnes yrityksen kaikki toiminnot keskitettiin Vantaan Petikkoon.

Vantaan Petikossa sijaitsevasta kiinteistöstä, joka on palvellut vuosien varrella satoja tuhansia asiakkaita, vuokrattiin ensin puolet kiinteistöstä ja toiminnan kasvaessa lopulta Moposport oli kiinteistön ainoa yritys. Samassa rakennuksessa toimii vielä tänä päivänäkin Moposportin päävarasto, Vantaan myymälä huoltopisteineen sekä suurin osa toimistoista.

Postimyynti siirtyy verkkoon

Moposport verkkokauppa tietokoneella sekä some ja YouTube kännykällä.Vuosituhannen lähestyessä loppuansa oli postimyynti murroksen edessä. Perinteisen, paperisen tarvikeluettelon rinnalle avattiin Moposportin ensimmäiset kotisivut osoitteessa www.moposport.fi vuonna 1998. Voit katsoa otteen Moposport verkkokaupan ulkoasusta Wayback Machinen avulla täältä. 1990-luvun lopulla moniin perheisiin oli hankittu tietokone, ja tietokoneen rinnalle modeemi jolla päästiin selaamaan internetiä joten myös Moposportin oli seurattava aikaansa ja lisättävä tuotteet myös kotisivuille nähtäväksi. Internetin käytöstä muuten maksettiin tuolloin minuuttihintaa, ja jos taloudessa oli vain yksi puhelinlinja, oli puhelin koko tuon ajan varattu. Harva siis pääsi koko illaksi selaamaan mopon osia. Tilaaminen tehtiin edelleen puhelimitse tai kirjeitse, joten näkemyseroja voi olla siitä, avattiinko Moposportin varsinainen verkkokauppa jo tuolloin. Aika pian verkkosivujen avaamisen jälkeen kotisivuille tuli myös lomake, jolla tilauksen pystyi jättämään. Nykymittapuulla tätä sivustoa ei varmasti kutsuttaisi verkkokaupaksi, mutta 1990-luvun määritelmillä termin käyttö varmasti hyväksytään. Sikäli kun kukaan vielä tällöin käytti termiä verkkokauppa.

Paperinen tarvikeluettelo toimi vielä pitkään Moposportin tavaramerkkinä ja viimeisen kerran luettelo tehtiin vuonna 2013. Tällöin luettelo oli ehtinyt paisua jo 388-sivuiseksi järkäleeksi ja ohuesta paperista huolimatta teos oli 1,5 cm paksu. Verkkokaupan myötä valikoima ja hinnoittelu muuttui jatkuvasti ja tilausten toimitusajan piti olla lähempnä vuorokautta kuin yli viikkoa, jonka tilauksen saapuminen voi kestää kun tilauskuponki ensin postitetaan myyjälle ja tuotteet saadaan postitettua vasta päivien jälkeen tilauksesta, kun kuponki lopulta saapui Vantaan varastolle.

Kun postimyynti siirtyi kokonaan verkkokauppaan, pystyttiin varasto- ja postitusjärjestelmiä kehittää aivan eri tavalla ja toimitusnopeudesta tuli yritykselle tärkein kehityskohde. Nyt, kun kaikilla on pääsy verkkokauppaan vuorokauden ympäri ja tuotteiden saatavuus on aina nähtävissä,  meille Moposportissa on tärkeää, että tilaukset lähtevät mahdollisimman nopeasti ja ne saapuvat ajallaan perille. Varastomme työskentelee seitsemänä päivänä viikossa ja Posti noutaa lähetyksiä kolme kertaa joka arkipäivä, jotta pystymme toimittamaan tärkeän varaosan niin nopeasti kuin mahdollista. Varaston aukioloaikoina pystymme käsittelemään pikakäsiteltävät tilaukset jopa muutamassa minuutissa tilauksen tekemisestä ja joillakin toimituspisteillä paketti saapuu noudettavaksi jopa samana päivänä, jos se postitetaan heti aamulla.

Kolme myymälää ja verkkokauppa

Moposport Tampereen myymälä rakenteilla ja Turun myymälän julkisivu.2020 -luvun alussa Moposport avasi myymälät Vantaan lisäksi myös Tampereelle ja Turkuun. Tampereen myymälä avattiin maaliskuussa 2021 ja Turun myymälä maaliskuussa 2022. Nykyään yrityksessä työskentelee mopojen ja moottoritekniikan asiantuntijoiden lisäksi myös muita asiantuntijoita aina valokuvaajasta ohjelmistokehittäjään ja logistiikasta taloushallintoon. Vielä 50 vuoden jälkeen Moposportin omistavat samat kaverukset, jotka 1970 -luvulla päättivät kirjoittaa ohjeita mopon virittämisestä. Suhtaudumme tähän työhön edelleen samalla intohimolla ja joka vuosi vieraillessamme Euroopan suurimmilla moottoripyörämessuilla Italiassa olemme toivon mukaan yhtä innoissamme tuotteista kuin yrityksen perustajat olivat 50 vuotta aiemmin koputellessaan Dell’Orton tehtaan ovea.

Kiitos kaikille asiakkaillemme ensimmäisestä 50 vuodesta.

Mopon talvirenkaat ja niiden säännöt

Pitääkö mopossa käyttää nastarenkaita? Tätä meiltä kysytään usein, ja mikäli nastarenkailla tarkoitetaan yleisesti talvirenkaita, ja vastaus on pääsääntöisesti kyllä. Tarkemmin sanottuna talvirengassäännöt koskevat myös mopoja, siinä missä autoja ja muitakin ajoneuvoja.

Talvirenkaiden käyttöä koskeva laki muuttui kesällä 2020. Uuden lain mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Talvirenkaiden käytölle ei siis enää ole pakollista ajanjaksoa, jos olosuhteet eivät sitä vaadi. Toisaalta talvirenkaita saa käyttää myös muina aikoina, jos olosuhteet sitä edellyttävät. Marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos olosuhteet vaativat, on talvirengasta pakollista käyttää. Talvirenkaiden ei ole pakko olla nastarenkaita, vaikka suurin osa talvirenkaista onkin juuri nastarenkaita. Talvirenkaana voi kuitenkin käyttää myös kitkarenkaita ja mopoissa sekä moottoripyörissä myös talvirenkaaksi soveltuvaa karkeakuvioista rengasta. Renkaassa tulee aina olla vähintään 3 mm urasyvyyttä jäljellä kulutuspinnan pääurissa.

Käytännössä siis talvella saa käyttää myös kesärenkaita, mikäli sää sen sallii. Lähes poikkeuksetta tämä kuitenkin on yleensä huono idea. Aiemman lain mukaista pakollista, säästä riippumatonta talvirengaskautta ei kuitenkaan enää ole, vaan sääolosuhteet määrittelevät sen, onko talvirenkaan käyttö pakollista vai ei. Käytännössä sen, ovatko sääolosuhteet riittävän hyvät kesärenkaille määrittelee kuitenkin valvova viranomainen, ei ajoneuvon kuljettaja. Kuljettajaa voidaan siis rangaista talvirenkaiden käyttämättä jättämisestä, vaikka kuljettaja itse olisi arvioinut sään olevan riittävän hyvä kesärenkaille, jos viranomainen toteaa sään edellyttävän talvirenkaiden käyttöä.

Minkä tyyppisiä talvirenkaita on?

Renkaan kitkaominaisuudet sekä rengaskuvio vaikuttavat renkaan pitoon eniten lumisella kelilla tai lumisohjossa ajettaessa kun taas jäisellä tasaisella pinnalla, kuten jäisellä asfaltilla, nastarenkaat tarjoavat selvästi parhaan pidon. Moposportin valikoimassa olevat mopojen nastarenkaat on nastoitettu Suomessa kotimaan oloihin soveltuvilla nastoilla. Käytettäessä nastarengasta kannattaa renkaan kanssa käyttää aina sisärengasta, vaikka rengas olisikin alkuperäisesti tubeless tyyppinen.

Mopon nastarenkaat

Mopojen nastarenkaat ovat yleensä karkeakuvioisia renkaita, joissa on nastoitus lisäämään pitoa. Karkea kuviointi parantaa pitoa lumella ja nastat antavat parhaan pidon liukkaalla asfaltilla tai jäällä. Nastarenkaat ovat yleisimmin mopossa käytettävät talvirenkaat. Nastat irtoavat renkaasta vähitellen käytössä, joten nastarenkaiden kunto kannattaa tarkastaa säännöllisesti.

Mopon kitkarenkaat

Kitkarenkaat tarjoavat hyvän pidon lumessa ja sohjossa, mutta sileällä jääpinnalla ne häviävät pito-ominaisuuksissa nastarenkaille. Parhaat talvirenkaat mopoon ovat nastoitetut kitkarenkaat.

Vaikka kitkarenkaissa ei ole nastoja, ja niiden kuvio on yleensä nappularengasta sileämpi, ei kitkarenkaita kannata silti käyttää ympärivuotisesti. Kitkarenkaiden kumiseos on suunniteltu talviolosuhteisiin ja ne kuluvat nopeasti kesän lämpimillä asfalttiteillä. Kitkarenkaiden ominaisuudet on myös suunniteltu talvisiin olosuhteisiin, joten mopon käytettävyys ei ole parhaimmillaan ajettaessa kitkarenkailla liian lämpimällä ilmalla.

Talvirenkaat ovat turvallisuuskysymys

Talvirenkaiden käytölle liukkaalla on selkeä syy. Kesärenkaat eivät sovellu liukkaalla, lumisella tai sohjoisella säällä käytettäväksi ja niiden käyttö aiheuttaa vakavia vaaratilanteita sekä kuljettajalle että muille tienkäyttäjille. Kevytmoottoripyörän ja moottoripyörän talvirenkaita valittaessa on syytä kiinnittää huomiota myös nopeus- ja kantavuusluokkaan. Esimerkiksi Anlas Winter Grip ja Anlas Winter Grip Plus renkaat tarjoavat jopa saman nopeus- ja kantavuusluokituksen kuin alkuperäiset kesärenkaat.

Ajoneuvon kuljettaja on aina vastuussa siitä, että ajoneuvossa on sääolosuhteisiin soveltuvat renkaat. On myös kuljettajan vastuulla selvittää, mitkä ovat voimassa olevat lait ja asetukset rengasvaatimuksista.

Anlas – renkaat moottoripyöriin ja mopoihin

anlas moottoripyörän renkaat

Anlas on vuonna 1974 perustettu eurooppalainen rengasvalmistaja, jonka valikoimaan kuuluvat renkaat mopoihin, skoottereihin ja moottoripyöriin. Renkaat on valmistettu erityisesti Euroopan olosuhteisiin, ja valikoimasta löytyy myös pohjoisen ankariin talviolosuhteisiin soveltuvat kitkarenkaat; Anlas Winter Grip sekä Anlas Winter Grip Plus.

Anlas renkaat valmistetaan Turkissa ja ovat erittäin korkealaatuisia sekä ominaisuuksiltaan erinomaisia. Renkaat kestävät vertailun muihin laaturenkaisiin ja Anlas tarjoaakin erinomaista laatua järkevään hintaan. Anlas mallistosta löytyvät renkaat kaiken kokoisiin kaksipyöräisiin, aina mopoista isoihin moottoripyöriin asti.

Renkaat ovat myös tunnettuja kestävyydestään ja suorituskyvystään kaikissa sääolosuhteissa. Ne ovat suunniteltu tarjoamaan maksimaalista pitoa ja turvallisuutta tiellä, olitpa sitten ajelemassa kuivilla, märillä tai vaikkapa liukkailla teillä.

Mopoihin, skoottereihin sekä kevytmoottoripyöriin tarkoitetut Tournee sekä Tournee Sport renkaat ovat edullisia ja niiden ominaisuudet on suunniteltu erityisesti painoltaan ja nopeuksiltaan kevyemmille pyörille, kun taas Viento Sport sekä Viento Turismo renkaat on suunnitletu suuriin 600-1400cc sporttimoottoripyöriin. Anlas Capra mallisto on tarkoitettu sekä matkaenduropyöriin että täysiverisiin enduropyöriin, ja Capra tuoteperheestä löydät oikean renkaan kaikille enduropyörille.

Anlas Winter Grip sekä Winter Grip Plus kitkarenkaat sopivat pohjoisen olosuhteisiin – ihan oikeasti!

Winter Grip malliston renkaat vastaavat pyöräsi kesärenkaiden nopeus- ja kantavuusluokkia ja tarjoavat erinomaisen pidon syksyn ja kevään ajoihin, olosuhteiden vaihdellessa päivän aikana aamun pakkasista iltapäivän aurinkoisiin ajokeleihin.

Winter Grip renkaat on saatavana myös nastoitettuna. Anlas Winter Grip ja Winter Grip Plus auttavat sinua ottamaan pyörän ajoon aikaisemmin keväällä sekä jatkamaan ajokautta pitkälle syksyyn, mukavasti sekä turvallisesti.

Kokeile Anlas renkaita ja lupaamme, että olet tyytyväinen valintaasi! Tutustu valmistajaan tästä.

Videot

Anlas Viento Sport
Anlas Winter Grip Plus
Anlas Capra Extreme

Anlas renkaiden käyttökohteet