Moposport jo 50 vuotta
Keväällä 1974 päättivät kaksi opiskelukaverusta kirjoittaa oppaan mopon virittämisestä. Siitä se ajatus sitten lähti.
Moposport ohjeet
Kaksi 23-vuotiasta kaverusta olivat harrastaneet mopojen virittämistä, korjaamista ja rakentelua, ja tietotaitoa oli kertynyt vaikka muille jaettavaksi. Elettiin 1970 -lukua, eli internetiä saatiin odottaa vielä muutaman vuosikymmenen ajan, joten tiedon hakeminen ei ollut yhtä helppoa kuin se tänä päivänä on. Jos jotain uutta piti oppia, tietoa saattoi yrittää löytää kirjastosta – jos sopiva kirja sattui olemaan saatavana tai edes olemassa. Mopojen virittämisestä ei juurikaan kirjallisuutta löytynyt, joten kaverukset näkivät tässä bisnesidean. Mopo-sport -ohjeet -niminen A5 kokoinen ohjevihkonen syntyi kirjoituskoneen ja käsin piirrettyjen kaavioiden avulla, ja ohjekirjan tuotanto tapahtui kopiokoneen avulla. Ohjevihkon saattoi tilata lähettämällä maksun kirjeenä, jolloin kirjeen kirjoittamisesta muutamassa viikossa tipahtivat Mopo-Sport -ohjeet omaan postilaatikkoon. Viritysosia mopoihin ei ollut saatavana, joten virittäminen tapahtui moottorin osia viilaamalla ja poraamalla ja tässä tarvittiin ohjevihkon neuvoja.
Mopo-Sport ohjeita täydennettiin vuosien varrella, ja aivan ensimmäistä versiota ei arkistoistamme enää löydy. Vuoden 1976 versioon voit tutustua täällä.
Viritysosien myynti
Varsin nopeasti viritysohjeiden julkaisun jälkeen alettiin yritykseltä kysyä myös viritysosia, kuten valmiiksi viritettyjä sylintereitä. Mopojen maahantuojilta pystyttiin ostamaan vakiosylintereitä, jotka sitten viilattiin yrityksen silloisissa toimitiloissa tehokkaammiksi ja myytiin eteenpäin – edelleen postin kautta. Jo 1970 -luvulla päätettiin myös etsiä laadukkaita tuotteita Suomen markkinoille moottoriurheilun luvatusta maasta, eli Italiasta. Moposport aloittikin Dell’Orto (nykyään Dellorto) kaasuttimien ja niiden tarvikkeiden maahantuonnin jo 1970-luvun loppupuolella. Postimyynti on aina ollut Moposportin tärkein myyntikanava, jo kauan ennen verkkokauppojen keksimistä. Jo 1980-luvulle tultaessa Mopo-Sport Tarvikeluettelossa oli 32 sivua tuotteita, kuten tehomäntiä, Dellorto kaasuttimia, tehoputkia ja jopa t-paitoja sekä aurinkolaseja.
Mopo-Sport tarvikeluettelo on ollut vuosikymmenten ajan jopa ikonisessa asemassa ja erottamaton osa mopoilun historiaa. Jos kukaan harrasti mopoilua hiemankaan enemmän vakavissaan 1980- tai 1990 -luvuilla, uskallamme melkein luvata, että hänen huoneesta löytyi Mopo-Sport tarvikeluettelo jonka sivut oli lähes opeteltu ulkoa. Tästä voit käydä katsomassa vuoden 1984 version tarvikeluettelosta, joka oli kasvanut jo 44 -sivuiseksi. Tarvikeluettelo paisui 1990-luvun lopulla jo 88-sivuiseksi ja sen ulkoasukin oli modernisoitunut. Kirjoituskoneen sijaan luettelo suunniteltiin tietokoneella ja se painettiin värillisenä.
Myymälä Helsingin keskustassa
Moposport avasi Helsingin Unioninkadulle noutovaraston, eli pienen myymälän, 1980 -luvun alussa. Liiketoiminnan kasvaessa Unioninkadun tilat kävivät nopeasti ahtaaksi, ja vielä 1980-luvulla siirtyi päävarasto ja Vantaan Petikkoon osoitteeseen Petikontie 22, jossa yritys toimii vielä tänä päivänäkin. Helsingin Unioninkadun myymälä palveli asiakkaita vielä 1990-luvun loppupuolelle, kunnes yrityksen kaikki toiminnot keskitettiin Vantaan Petikkoon.
Vantaan Petikossa sijaitsevasta kiinteistöstä, joka on palvellut vuosien varrella satoja tuhansia asiakkaita, vuokrattiin ensin puolet kiinteistöstä ja toiminnan kasvaessa lopulta Moposport oli kiinteistön ainoa yritys. Samassa rakennuksessa toimii vielä tänä päivänäkin Moposportin päävarasto, Vantaan myymälä huoltopisteineen sekä suurin osa toimistoista.
Postimyynti siirtyy verkkoon
Vuosituhannen lähestyessä loppuansa oli postimyynti murroksen edessä. Perinteisen, paperisen tarvikeluettelon rinnalle avattiin Moposportin ensimmäiset kotisivut osoitteessa www.moposport.fi vuonna 1998. Voit katsoa otteen Moposport verkkokaupan ulkoasusta Wayback Machinen avulla täältä. 1990-luvun lopulla moniin perheisiin oli hankittu tietokone, ja tietokoneen rinnalle modeemi jolla päästiin selaamaan internetiä joten myös Moposportin oli seurattava aikaansa ja lisättävä tuotteet myös kotisivuille nähtäväksi. Internetin käytöstä muuten maksettiin tuolloin minuuttihintaa, ja jos taloudessa oli vain yksi puhelinlinja, oli puhelin koko tuon ajan varattu. Harva siis pääsi koko illaksi selaamaan mopon osia. Tilaaminen tehtiin edelleen puhelimitse tai kirjeitse, joten näkemyseroja voi olla siitä, avattiinko Moposportin varsinainen verkkokauppa jo tuolloin. Aika pian verkkosivujen avaamisen jälkeen kotisivuille tuli myös lomake, jolla tilauksen pystyi jättämään. Nykymittapuulla tätä sivustoa ei varmasti kutsuttaisi verkkokaupaksi, mutta 1990-luvun määritelmillä termin käyttö varmasti hyväksytään. Sikäli kun kukaan vielä tällöin käytti termiä verkkokauppa.
Paperinen tarvikeluettelo toimi vielä pitkään Moposportin tavaramerkkinä ja viimeisen kerran luettelo tehtiin vuonna 2013. Tällöin luettelo oli ehtinyt paisua jo 388-sivuiseksi järkäleeksi ja ohuesta paperista huolimatta teos oli 1,5 cm paksu. Verkkokaupan myötä valikoima ja hinnoittelu muuttui jatkuvasti ja tilausten toimitusajan piti olla lähempnä vuorokautta kuin yli viikkoa, jonka tilauksen saapuminen voi kestää kun tilauskuponki ensin postitetaan myyjälle ja tuotteet saadaan postitettua vasta päivien jälkeen tilauksesta, kun kuponki lopulta saapui Vantaan varastolle.
Kun postimyynti siirtyi kokonaan verkkokauppaan, pystyttiin varasto- ja postitusjärjestelmiä kehittää aivan eri tavalla ja toimitusnopeudesta tuli yritykselle tärkein kehityskohde. Nyt, kun kaikilla on pääsy verkkokauppaan vuorokauden ympäri ja tuotteiden saatavuus on aina nähtävissä, meille Moposportissa on tärkeää, että tilaukset lähtevät mahdollisimman nopeasti ja ne saapuvat ajallaan perille. Varastomme työskentelee seitsemänä päivänä viikossa ja Posti noutaa lähetyksiä kolme kertaa joka arkipäivä, jotta pystymme toimittamaan tärkeän varaosan niin nopeasti kuin mahdollista. Varaston aukioloaikoina pystymme käsittelemään pikakäsiteltävät tilaukset jopa muutamassa minuutissa tilauksen tekemisestä ja joillakin toimituspisteillä paketti saapuu noudettavaksi jopa samana päivänä, jos se postitetaan heti aamulla.
Kolme myymälää ja verkkokauppa
2020 -luvun alussa Moposport avasi myymälät Vantaan lisäksi myös Tampereelle ja Turkuun. Tampereen myymälä avattiin maaliskuussa 2021 ja Turun myymälä maaliskuussa 2022. Nykyään yrityksessä työskentelee mopojen ja moottoritekniikan asiantuntijoiden lisäksi myös muita asiantuntijoita aina valokuvaajasta ohjelmistokehittäjään ja logistiikasta taloushallintoon. Vielä 50 vuoden jälkeen Moposportin omistavat samat kaverukset, jotka 1970 -luvulla päättivät kirjoittaa ohjeita mopon virittämisestä. Suhtaudumme tähän työhön edelleen samalla intohimolla ja joka vuosi vieraillessamme Euroopan suurimmilla moottoripyörämessuilla Italiassa olemme toivon mukaan yhtä innoissamme tuotteista kuin yrityksen perustajat olivat 50 vuotta aiemmin koputellessaan Dell’Orton tehtaan ovea.
Kiitos kaikille asiakkaillemme ensimmäisestä 50 vuodesta.