Kevyet sähköajoneuvot – sähköpotkulautojen ja Kruiserien säännöt
Viime vuosina kevyet sähköajoneuvot – kuten sähköpotkulaudat ja Kontio Kruiserit – ovat yleistyneet nopeasti. Kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan lain mukaan polkupyöriin ja niitä koskee pääosin sama lainsäädäntö kuin polkupyöriäkin.
Kevyen sähköajoneuvon yleisimmät tunnusmerkit ovat enintään 25 km/h huippunopeus sekä enintään 1000W tehoinen sähkömoottori. Näistä rajoituksista ei ole poikkeuksia, jotka sallisivat niiden ylittämisen. Jos kevyessä sähköajoneuvossa on istuin, kuten esimerkiksi Kontio Kruiserissa, Coopopissa tai Skyteam e-Minissä, on ajoneuvon oltava tarkoitettu pääasiassa maastokäyttöön. Maastokäyttö ei tarkoita pelkästään metsässä ajoa, vaan esimerkiksi päällystämättömiä teitä joilla ajaminen ilman tukevaa istuinta voi olla vaarallista.
Poikkeuksellisesti myös yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetussa kevyessä sähköajoneuvossa, kuten Kontio SilverFox malleissa, saa olla istuin vaikka ne on tarkoitettu ensisijaisesti päällystetyllä tiellä ajamiseen.
Kevyiden sähköajoneuvojen luokka on jätetty lainsäädännössä poikkeuksellisen avoimeksi, jolloin se mahdollistaa uudenlaisten kevyiden sähköajoneuvojen saamisen markkinoille nopeallakin aikataululla ilman raskasta tyyppihyväksyntäprosessia. Tämä mahdollistaa myös itse rakennettujen kevyiden sähköajoneuvojen käyttämisen. On siis täysin laillista valmistaa itse laillinen kevyt sähköajoneuvo, kunhan se täyttää teho-, nopeus- ja muut vaatimukset.
Mikäli kevyt sähköajoneuvo kulkee yli 25 km/h tai sen moottorin teho on yli 1000 W, tulee se rekisteröidä mopoksi. Tällöin ajoneuvon tulee kuitenkin täyttää kaikki muutkin mopolle asetetut vaatimukset, joita suurin osa kevyistä sähköajoneuvoista ei täytä. Ajoneuvon rekisteröinti mopoksi ilman tyyppihyväksyntää on myös vaikeaa sekä kallista. Käytännössä siis ”viritetylle” sähköajoneuvolle ei ole olemassa Suomessa ajoneuvoluokkaa.
Kevyet sähköajoneuvot ja turvallisuus
Kevyessä sähköajoneuvossa on oltava turvavarusteina ajovalo, heijastimet sekä äänimerkki (kuten torvi tai soittokello). Takavalo, jarruvalo, suuntavilkut tai taustapeilit eivät ole pakolliset, mutta ne lisäävät merkittävästi turvallisuutta liikenteessä. Koska kevyet sähköajoneuvot eivät ole tieliikenteeseen rekisteröitäviä eivätkä edellytä tyyppihyväksynnän täyttämistä, ei valojen myöskään tarvitse olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä, eli E-hyväksyttyjä. Käytännössä ajovalona voi siis käyttää esimerkiksi tieliikenneajoneuvojen lisävaloksi tarkoitettuja valaisimia. Ajovalona voi käyttää myös kuljettajaan kiinnitettävää valaisinta, kuten otsalamppua.
Koska kevyissä sähköajoneuvoissa sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä, on oikea ajotie näille laitteille pääsääntöisesti pyörätie. Jos ajoneuvon huippunopeus on suurempi, kuin 15 km/h, sillä ei pääsääntöisesti saa ajaa jalkakäytävällä edes jalankulkuvauhtia, vaan oikea ajopaikka on pyörätie. Alle 12-vuotias saa kuitenkin ajaa kevyellä sähköajoneuvolla myös jalkakäytävällä.
Tieliikennelain mukaan polkupyörällä ajettaessa – ja tällöin myös kevyellä sähköajoneuvolla ajettaessa kypärän käyttö ei ole pakollista, mutta se on suositeltavaa. Koska kevyillä sähköajoneuvoilla saavutetaan kulkuneuvon rakenne huomioiden melko suuri nopeus (25 km/h) nopeasti ja sillä liikutaan sekä nopeampien, että hitaampien, ajoneuvojen seassa, on hyvien turvavarusteiden käyttö erittäin suositeltavaa. Tilastot osoittavat, että sähköpotkulaudalla tapahtuneissa onnettomuuksissa on usein kaaduttu suoraan eteenpäin, ja kaatuminen on tapahtunut nopeasti jolloin kuljettajalla ei ole ollut juuri aikaa reagoida kaatumiseen, voi onnettomuudesta aiheutua vakavia vammoja pään ja kasvojen alueelle. Sähköpotkulaudan kanssa liikuttaessa myös leukaa suojaava kypärä on huomattavasti perinteistä polkupyöräkypärää turvallisempi vaihtoehto. Vaikka ajatus ”mopokypärästä” potkulautailuun voi kuulostaa liioitellulta, on sen antama lisäturvallisuus kiistaton.
Kevyellä sähköajoneuvolla saa kuljettaa matkustajia kuljettajan tai matkustajan iästä riippumatta. Jokaiselle matkustajalle on kuitenkin oltava oma paikka ajoneuvon kyydissä, eli ajoneuvon tulee olla todellisuudessa valmistettu kahta matkustajaa varten. Lain mukaan polkupyörässä – ja täten kevyessä sähköajoneuvossa – pitää matkustajia kuljetettaessa olla kaksi erillistä jarrua.
Kevyet sähköajoneuvot ja niiden huolto
Perinteisiin polttomoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin verrattuna sähköajoneuvojen huolto-ohjelmat ovat huomattavasti kevyemmät, eikä kaikilla kevyillä sähköajoneuvoilla ole juuri laisinkaan kiinteää huolto-ohjelmaa. Tieliikennelaki määrittää, että polkupyörässä on aina oltava toimivat jarrut, ja käytännössä tämä vaatimus koskee myös kevyttä sähköajoneuvoa. Kaikissa kevyissä sähköajoneuvoissa on kuitenkin liikkuvia osia, joiden vapaa liikkuvuus on ajoneuvon hallittavuuden kannalta olennaista. Voitele kaikki liikkuvat osat säännöllisesti laadukkaalla yleisvoiteluaineella (kuten CRC 5-56). Renkaiden kunto tulee myös tarkastaa säännöllisesti. Myös sähköpotkulautojen renkaat kuluvat ja jotta ajoneuvo säilyy turvallisena ajaa, on kuluneet renkaat vaihdettava uusiin.
Suurin osa markkinoilla olevista kevyistä sähköajoneuvoista käyttää litium -akkuja niiden hyvien ominaisuuksien vuoksi. Oikein käytettynä laadukkaat litium -akut ovat turvallisia ja pitkäikäisiä. Mikäli ajoneuvon akku on vaurioitunut, älä käytä ajoneuvoa äläkä yritä ladata sitä, vaan ota yhteyttä ajoneuvon valmistajaan jolta saat lisäohjeita akun vaihtamiseen. On aina suositeltavaa käyttää vain valmistajan hyväksymää, kyseiseen ajoneuvoon tarkoitettua akkulaturia.
Jotta akku säilyisi mahdollisimman pitkään hyvänä, akun varaus kannattaa pitää 80% ja 20% välillä. Akkua ei siis kannata ajaa täysin tyhjäksi.
Artikkelin tiedot on varmistettu Liikenneturvan sekä Traficomin verkkopalveluista syyskuussa 2023.
Aiheeseen liittyviä linkkejä
- Traficom: Polkupyöräilyn ja kevyellä sähköajoneuvolla ajelun tietopaketti
- Liikenneturva: Tunne sähköisen liikkumisvälineesi liikennesäännöt
- Traficom: Sähköiset liikkumisvälineet