Mopotuning – Rakenna mopostasi yksilöllinen ja näyttävä!
Mopojen tuning, eli mopon ulkonäöllinen rakentaminen, on suosituinta mopoille tehtävää muutosta. Mopojen ulkonäön muuttaminen voidaan tehdä vaihtamalla osia eri mallisiin tai eri värisiin, muokkaamalla osia itse tai rakentamalla jokin osa moposta kokonaan erilaiseksi, kuin se alun perin on ollut. Pidemmälle vietynä mopon tuunaaminen voi tarkoittaa myös moottorin osien vaihtamista, jolloin voidaan tuningista siirtyäkin mopon virittämisen puolelle. Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin lähinnä mopon ulkonäön muuttamiseen. Jos kaipaat inspiraatiota tai ohjeita yleisimpiin projekteihin, tutustu ja tilaa Moposportin YouTubekanava, josta löydät kymmeniä rakennus-, asennus- ja huolto-ohjeita videomuodossa.
Vakio-osien vaihtaminen
Vaikka nykyään mopot ovat jo uutena erittäin näyttäviä, halutaan moposta kuitenkin usein tehdä enemmän omistajansa näköinen. Yksinkertaisimmillaan mopon värimaailmaa saadaan muutettua vaihtamalla siihen esimerkiksi eri väriset tupet alkuperäisten tilalle. Moposportin verkkokaupasta löytyy esimerkiksi Domino tupeista yli 70 erilaista väri-kuvio -yhdistelmää, joista löytyy lähes varmasti jokaiseen makuun istuvat tupet. Tuppien vaihtaminen on yksinkertainen toimenpide joka vaatii vain vähän työkaluja. Joihinkin ohjaustankoihin voi vaihtaa myös tankopehmusteen, ja yleensä tuppien kanssa samaan värimaailmaan istuva tankopehmuste antaa mopon hallintalaitteille näyttävän ja omanlaisen ilmeen.
Yleisimpiin mopomalleihin on saatavana eri väreissä myös erilaiset peiteosat, kuten magneeton kansi, erilaiset tulpat ja korkit. Myös hallintalaitteet, kuten ohjaustanko, polkimet ja vivut ovat saatavana useassa eri värissä yleisimpiin mopomalleihin. Myös voimansiirron osat, kuten ketjut ja rattaat, ovat usein saatavana useassa eri värissä. Kun värin lisäksi halutaan tehdä muutoksia osien ulkonäköön, avaavat alumiiniset tuning -osat aivan uusia mahdollisuuksia. Monet osat, jotka on valmistettu vakiomopossa teräksestä, voidaan korvata CNC-koneistetuilla alumiiniosilla, joissa osien muodot voivat olla erilaisia kuin yksinkertaisissa, teräksestä työstetyissä osissa. CNC-koneistus tarkoittaa tietokoneohjelmallisesti ohjattua jyrsintä, jossa osan muoto kaiverretaan yhdestä alumiinipalasta jolloin osaan voidaan kaivertaa paljon erilaisia muotoja joita ei voida saavuttaa esimerkiksi teräsputkea muotoilemalla. Esimerkiksi Monkey type -mopoihin on saatavana erilaisia, kestävistä alumiiniseoksista koneistettuja takahaaruikoita jotka poikkeavat selvästi vakiotakahaarukan muodosta.
Valojen vaihtaminen
Mopon ajovalo antaa ilmeen mopon keulalle. Suosittuja muutoksia erityisesti enduromopoihin onkin uuden valomaskin vaihtaminen. Yleensä valomaski käsittää sekä varsinaisen ajovalon että sen kehysmuovin ja ”numerokilven” ajovalon yläpuolella. Koska enduromopojen muotoilu tulee vahvasti motocross -maailmasta, on niiden ajovalon yläpuolella yleensä paikka crossimopoista tutulle kisanumerolle. Suosittuja valomaskimalleja ovat esimerkiksi Racetech V-Face, josta on saatavana paljon eri värivaihtoehtoja, sekä Forte KTM type valomaskit ja eri Polisport valomaskimallit. Tieliikennekäytössä on tärkeää varmistaa, että valomaskin ajovalossa on E-hyväksyntä, jolloin se on hyväksytty myös tieliikenteeseen.
Valomaskin lisäksi valopuolella vilkkujen vaihto on suosittua. Nykyaikainen led-teknologia mahdollistaa paljon uusia tapoja toteuttaa mopon suuntavilkku. Pienen kokonsa ansiosta ledeillä voidaan toteuttaa esimerkiksi erittäin pienikokoiset vilkut, joiden leveys saattaa olla vain alle 3 cm kiinnityspisteestä. Ledien avulla voidaan myös toteuttaa uusista henkilöautoista tuttuja sekventiaalivilkkuja, joissa vilkun oranssi merkkivalo ”piirtyy” sisältä ulospäin luoden näyttävän animaation. Muita suosittuja vilkkumalleja ovat esimerkiksi eri väreissä saatavat, edulliset mininuoli vilkut.
Mopon takavalon tilalle on saatavana paljon erilaisia vaihtoehtoja. Monissa enduromopoissa mopon rekisterikilven teline on rakennettu raskaaseen takalippaan, jolloin takapää saattaa olla tuunattuun mopoon liian raskas. Tukevampi rakenne on tehnyt takapäästä kestävämmän käytössä, mutta sen kustannuksella takapää on raskaan näköinen. Moposportin valikoimasta löydät lokasuojajatkeet, joihin saat kiinnitettyä takavalon, vilkut sekä rekisterikilven huomaamattomammin kuin alkuperäiseen. Monkey type mopossa taas halutaan usein korvata alkuperäinen tavarateline tuning mallilla. Tällöin takapäähän on asennettava myös erillinen kilventeline, jossa on paikat myös takavalolle sekä vilkuille.
Monesti erityisesti näyttelymopoihin asennetaan normaalien käyttövalojen lisäksi tehostevaloja, jotka on helppo toteuttaa erilaisten led-valonauhojen avulla. Led-tekniikka mahdollistaa eri väriset ja juuri halutun mittaiset tehostevalot jotka on helppo kiinnittää liimapinnalla mopon rakenteisiin ja joita voi käyttää kytkemällä niihin 12V sähkön. Tällaiset näyttelykäyttöön asennettavat lisävalot kannattaa jättää erillisen katkaisijan taakse, jolloin ne voidaan kytkeä päälle vain näyttelytarkoituksessa. Kaikki lisävalot eivät ole Suomessa hyväksyttyjä tieliikenteessä, eli ajon ajaksi ylimääräiset valoasennukset kannattaa kytkeä pois päältä.
Tarrat ja tarrasarjat
Mopoihin on saatavana rajallisesti mallikohtaisia tarrasarjoja, mutta helpoin tapa vaihtaa mopon katteiden ilmettä on tarra-arkin muotoon leikkaaminen. Koska mopojen kateosat muotoillaan yleensä voimakkaasti, niihin ei ole helppoa asentaa tasaista tarra-arkkia ilman, että teipin alle jää ilmakuplia ja teipin pinta rypistyy. Laadukkaat vinyylitarrat pystyy kuitenkin asentamaan mopon katteisiin lämpöpuhaltimen avulla. Tarraa vedetään vähitellen kateosan päälle ja kuumennetaan samalla kevyesti lämpöpuhaltimella niin, että teippi mukautuu katteiden muotoon. Lopuksi teippi leikataan katteen muotoon käyttämällä tarkkuusveistä. Hyvän teippauksen todellinen salainen ase on kärsivällisyys ja riittävä aika.
Mikäli et halua asentaa mopoon koko katteita peittävää tarrasarjaa, valikoimasta löytyy paljon erilaisia irtotarroja, joilla viimeistelet mopon ulkonäön. Joihinkin vanteisiin voidaan myös asentaa vanneteippi kiertäään vannekehää. Joissakin vanneteipeissämme on mukana muovinen asennusohjuri, jolla vanneteipin saa koko matkalta samalle etäisyydelle vanteen laidasta.
Rakennettujen mopojen näyttelyt
Suomessa järjestetään useita moottoripyöränäyttelyitä, joissa on usein myös rakennettujen mopojen näyttely. Kun olet saanut rakennettua Suomen tyylikkäimmän mopon, kannattaa se tuoda myös muiden nähtäväksi. Esimerkiksi Helsingin MP-messujen yhteydessä järjestettävä Petrol Circus Custom Bike Show, Jyväskylässä järjestettävä Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely sekä Kuopion MP-näyttely toivottavat molemmat myös tuunatut mopot tervetulleiksi.