Sigma MC10 nopeusmittarin asentaminen

Yleistä tietoa

Sigma MC10 nopeusmittari on mopoon ja moottoripyörään tarkoitettu tarvikenopeusmittari, joka antaa oikein asennettuna luotettavan tuloksen mopon nopeudesta. Sigma MC10 nopeusmittari ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, eli sillä ei voi korvata mopon tai moottoripyörän alkuperäistä nopeusmittaria laillisesti.

Asennusohjeet

Ohjevideon Sigma MC10 nopeusmittarin asentamisesta löydät Moposportin YouTubekanavalta.

Magneetin ja anturin kiinnitys

Pakkauksessa on mukana 2 eri kokoista magneettia, joista sopivamman korkuinen asennetaan kiinni mopon jarrulevyyn. Kiinnitä magneetti sellaiseen kohtaan, jossa se pystyy pyörimään vapaasti. Magneetti pysyy kiinni jarrulevyssä ilman liimaa tai lukitetta. Asennuspaikan tulee olla sellainen, ettei magneetti voi osua esimerkiksi jarruosiin ja liikkua siksi pois paikaltaan.

Asenna sitten nopeusmittarin anturi keulaputkeen kiinni niin, että magneetti ohittaa pyöriessään nopeusmittarin anturin mahdollisimman keskeltä luotettavan tuloksen saamiseksi. Anturin ja magneetin väliin tulee jättää muutaman millimetrin rako, kuitenkin enintään 5 mm. Kiinnitä anturi nippusiteillä ja varmista tarvittaessa 2-puoleisella teipillä.

Kun anturi on paikallaan, pujota anturilta lähtevä johto ohjaustangolle. Älä asenna johtoa niin kireälle, että tärinä, keulaputkien joustoliike tai ohjaustangon kääntäminen voi vetää johtoa poikki.

Mittarin asennus

Valitse mieleisesti paikka mittarille ohjaustangosta ja asenna mittarin kiinnike paikalleen. Mittarin kiinnikkeen voi asentaa eri tavoilla, valitse mopoosi parhaiten sopiva vaihtoehto. Mikäli asennat nopeusmittarin Monkey tyyppiseen mopoon, voit hankkia asennusta varten nopeusmittarin kehyksen jolla voit sovittaa Sigma MC10 nopeusmittarin alkuperäisen mittariston tilalle.

Ennen nopeusmittarin kiinnikkeen asentamista ohjaustankoon pujota anturilta lähtevien johtojen päät sisäkautta mittarin kiinnikkeessä oleviin koloihin.

Nopeusmittarin kiinnikkeen pohjassa on 2-puoleinen teippi, jolla varmistetaan, että nopeusmittari ei liiku paikoiltaan käytössä. Kun olet valinnut kiinnityskohdan mittarille ohjaustangosta, kiinnitä nopeusmittarin kiinnike paikalleen teipillä ja kiristä se sitten pakkauksessa tulleiden kuminauhojen avulla tukevasti paikalleen.

Varsinainen nopeusmittarin asennus on nyt valmis. Sigma nopeusmittari toimii, kun se kiinnitetään sen kiinnikkeeseen.

Nopeusmittarin asetusten asettaminen

Jotta Sigma MC10 nopeusmittari antaisi luotettavan nopeuden, tulee sen asetuksiin tallettaa renkaan ympärysmitta (wheel size asetuksissa) millimetreinä. Nopeusmittarin asetusten säätäminen on kerrottu sen ohjekirjassa.

Mittaat renkaan ympärysmitan helposti kiertämällä narun renkaan ympärille koko matkalla ja leikkaamalla sen sopivan pituiseksi. Tämän jälkeen avaa naru ja mittaa se mittanauhan avulla jolloin saat renkaan ympärysmitan.

Alla joidenkin yleisimpien rengaskokojen ympärysmitta millimetreinä. Huomaa, että renkaan ympärysmitta voi hieman vaihdella valmistajasta ja rengaskuviosta riippuen, joten alla olevat mitat ovat suuntaa antavia.

  • 3.50-8 – ympärysmitta 1117 mm
  • 2.50-10 – ympärysmitta 1196 mm
  • 120/70-12 – ympärysmitta 1485 mm
  • 130/70-17 – ympärysmitta 1928 mm
  • 100/80-17 – ympärysmitta 1859 mm
  • 80/90-21 – ympärysmitta 2129 mm

Tietoa sytytystulpista

Yleistä tietoa

Sytytystulppa sijaitsee mopossa sylinterikannessa, sen kärjet eli elektrodit sylinterin sisällä. Sytytystulppa on mopon toiminnan kannalta elintärkeä osa ja se kannattaa myös vaihtaa säännöllisesti uuteen. Sytytystulpan tehtävänä on, nimensä mukaisesti, sytyttää polttoaine palamaan jolloin polttoaineen ”räjähdys” saa männän liikkeelle. Yleisesti sytytystulpat jaetaan kuumiin ja kylmiin. Kylmissä tulpissa on lyhyt eristinjalka jonka ansiosta lämpö poistuu tehokkaasti elektrodeista ja tulpan alapää pysyy kylmempänä kuin vastaavassa kuumassa tulpassa, jonka eristinjalka on vastaavasti pidempi ja se johtaa lämpöä hitaammin pois.

Varoitus! Sytytystulpan elektrodeihin ei ikinä saa koskea kun mopon virrat ovat päällä.

Sytytystulpan lämpöarvo

Kylmänä käyvä moottori vaatii toimiakseen kuuman sytytystulpan ja vastaavasti kuumana käyvä moottori kylmemmän sytytystulpan. Tästä syystä on tärkeää noudattaa moottorin valmistajan ohjetta oikeanlaisesta sytytystulpasta. Liian kuuma sytytystulppa voi aiheuttaa polttoaineen syttymisen liian aikaisin ja voi pahimmassa tapauksessa vaurioittaa koko moottoria. Liian kylmä sytytystulppa puolestaan karstoittuu helposti jolloin sen käyttöikä on lyhyempi. Joissakin tilanteissa, erityisesti jos mopon moottoriin on tehty muutoksia, on kuitenkin sytytystulppa vaihdettava vastaamaan moottorin muita muutoksia.

Sytytystulpan pituus

Lämpöarvon lisäksi myös sytytystulpan pituuden on oltava moottorille sopiva. Jos sytytystulpan kierre on liian lyhyt, eivät elektrodit yletä riittävän pitkälle palotilaan jolloin polttoaine ei syty oikein ja oikeassa kohdassa. Tämä ilmenee yleensä selkeinä käyntihäiriöinä. Vastaavasti liian pitkä kierre johtaa siihen, että elektrodit ovat liian syvällä palotilassa jolloin polttoaine voi syttyä liian aikaisin, tai pahimmassa tapauksessa jopa tulpan kärki voi osua liikkuvaan mäntään. Sytytystulpassa on myös eri kierteen halkaisijoita joista luonnollisesti vain oikealla kierteellä oleva sytytystulppa pystytään asentamaan paikalleen.

Oikean sytytystulpan valinta

Helpoin tapa sytytystulpan ostoon on tietysti mopoon suositellun sytytystulpan käyttö. Normaalisti tämän tiedon löytää mopon ohjekirjasta. Myös vanhasta sytytystulpasta löytää yleensä merkinnän tulpan mallista. Aiemmin on yleisesti päätelty sytytystulpan sopivuus moottoriin elektroidien karstoittumisesta ja väristä. Tämä on kuitenkin ollut helpompaa kun käytössä on ollut lyijyä sisältäviä polttoaineita, ja monet ”vanhan kansan” nyrkkisäännöt sytytystulpan värin tulkinnoista eivät välttämättä toimi yhtä hyvin ajettaessa nykyaikaisella, lyijyttömällä bensiinillä.

Sytytystulpan asennus

Mopon rakenteesta riippuen joissakin mopoissa sytytystulppaan pääsee käsiksi tavallisella kiintoavaimella kun taas joissakin malleissa tarvitaan hylsyavain. Sytytystulpan irrottamiseen ja kiinnitykseen on myös olemassa erillisiä tulppa-avaimia. Jotta sytytystulppa toimisi oikein, on tärkeää että se kiristetään oikeaan momenttiin. Oikean momentin arvioiminen käsivaralla on lähes mahdotonta ilman tähän tarkoitettua momenttiavainta. Alla olevassa taulukossa on NGK:n ohjearvot tulpan kiristysmomentille. Mopon ohjekirjasta löytyy yleensä suuntaa antava ohje oikean momentin kiristämisestä käsivaralla.

Tietoa moottoriöljyistä

Yleistä tietoa

Moottoriöljyt voidaan jakaa kahteen pääryhmään: kaksitahti- ja nelitahtimoottorien öljyihin. Nimiensä mukaisesti toisia öljyjä käytetään kaksitahtimoottoreissa joissa öljy sekoitetaan joko suoraan polttoaineeseen tai se annostellaan erilliseen öljysäiliöön josta se annostellaan polttoaineen joukkoon. Kaksitahtiöljy palaa polttoaineen mukana, joten siihen ei tarvita öljynvaihtoa. Nelitahtimoottorissa puolestaan öljy on moottorin öljypohjassa josta sitä kierrätetään voitelemaan koko moottoria. Koska nelitahtiöljy kiertää jatkuvasti moottoritilassa ja samalla sitoo sisäänsä epäpuhtauksia, tulee öljy vaihtaa säännöllisin väliajoin. Nelitahtimoottorissa moottoriöljy voitelee myös vaihteiston kun taas kaksitahtimoottoriseen mopoon tulee lisätä kaksitahtiöljyn lisäksi erillinen vaihteistoöljy joka tulee vaihtaa säännöllisesti.

Nelitahtimoottorin öljynvaihtoväli

Löydät valmistajan suositteleman öljynvaihtovälin pyöräsi ohjekirjasta. Tämä vaihtoväli on yleensä sopiva silloin, kun pyörällä ajetaan normaaleilla nopeuksilla ja hyvissä olosuhteissa. Esimerkiksi suurilla nopeuksilla ajaminen tarkoittaa sitä, että moottorin liikkuvat osat kuluvat nopeampaa. Osien kuluminen taas tarkoittaa, että moottorin osista irtoavat pienet metallinkappaleet päätyvät moottoritilaan epäpuhtauksina joita öljy sitoo itseensä. Sama koskee myös erityisen hiekkaisilla tai muuten pölyävillä teillä ajamista, vaikka moottoritila onkin erittäin hyvin tiivistetty, pienet epäpuhtaudet voivat aina päästä moottoritilaan jolloin öljyn sekaan sitoutuu enemmän epäpuhtauksia. Öljynvaihdon yhteydessä vanha öljy ja sen joukossa olevat epäpuhtaudet poistuvat moottorista ja niiden tilalle vaihdetaan taas puhdas öljy.

Kaksitahtimoottorin öljynvaihto

Kuten aiemmin kerrottiin, kaksitahtimoottorin öljyjä ei vaihdeta vaan öljy sekoitetaan joko suoraan polttoaineen joukkoon tai sitä lisätään erilliseen öljysäiliöön josta öljy sekoittuu automaattisesti polttoaineen joukkoon. Vaikka suurimmassa osassa erillisellä öljysäiliöllä varustetuista pyöristä onkin vähäisen öljymäärän merkkivalo, kannattaa öljymäärä silti tarkastaa säännöllisesti. Niissä mopoissa, joissa kaksitahtiöljy sekoitetaan suoraan polttoaineen joukkoon, ilmoitetaan oikea sekoitussuhde normaalisti ohjekirjassa. Tällöin on tärkeää seurata kuinka paljon polttoainetta mopoon on tankattu ja mitata sitten polttoaineen joukkoon oikea määrä kaksitahtiöljyä. Joissakin öljypakkauksissa on pakkauksen kyljessä asteikko joka helpottaa öljyn annostelun suoraan pakkauksesta ilman erillistä mitta-astiaa.

Toisin kuin kaksitahtimoottoriöljy, vaihteistoöljy ei pala vaan se tulee vaihtaa säännöllisesti. Vaihteistoöljyn vaihtoväli kerrotaan normaalisti pyörän ohjekirjassa ja siihen soveltuu sama logiikka kuin nelitahtimoottorin öljynvaihtoon; mitä kuluttavampi käyttö, sitä tiiviimpi öljynvaihtoväli.

Nelitahtiöljyn viskositeetti

Nelitahtiöljyjen juoksevuus ilmoitetaan viskositeettina. Pienempi luku tarkoittaa juoksevampaa öljyä. Jotkin öljyt säilyvät yhtä juoksevina kaikissa lämpötiloissa, tällöin viskositeetti ilmoitetaan yhtenä lukuna (esim. SAE 30). Useimmissa öljyissä viskositeetti ilmoitetaan sekä pumpattavuuden rajalämpötilana että 100°C lämpötilassa. (esim. 10W40) Esimerkiksi öljyt joiden viskositeetti on 10W40 ja 5W40 ovat 100°C lämpötilassa yhtä juoksevia, mutta 5W40 toimii kylmemmässä kuin 10W40 öljy. Normaalisti pyörän ohjekirjassa kerrotaan mitä öljyä siihen suositellaan käytettäväksi ja ennen siitä poikkeavan viskositeetin käyttämistä kannattaa sopivuus varmistaa pyörän valmistajan edustajalta. Yleensä moottoriöljyt suunnitellaan toimimaan parhaiten 70-110°C lämpötilassa, tästä syystä moottorin tulisikin antaa lämmetä ennen ajoa suuremmilla nopeuksilla.

Pumpattavuuden rajalämpötila

SAE Winter -viskositeetti (esim. 5W) ilmoittaa pumpattavuuden rajalämpötilan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, kuinka kylmässä moottorin öljypumppu pystyy pumppaamaan öljyä moottoriin. Erityisesti talvella tämä on tärkeä tieto, liian kylmässä öljy ei päädy voitelemaan moottoria ja tämä voi johtaa nopeasti moottorin vaurioitumiseen. Alla olevasta taulukosta näet SAE Winter -viskositeetin ja rajalämpötilan, jota kylmemmässä ilmassa moottoria ei tule käynnistää.

SAE Winter Rajalämpötila
0W -40°C
5W -35°C
10W -30°C
15W -25°C
20W -20°C
25W -15°C

 

Öljyjen laatuluokitus

Öljyillä on erilaisia laatuluokituksia, joista tunnetuin on API (American Petroleum Institute). Toinen melko yleisesti käytetty laatuluokitus on JASO, joka on Japanin autoteollisuuden vastine Yhdysvaltojen API luokitukselle. Öljylle ilmoitettu laatuluokitus on vain raja-arvo, jonka öljy voi ylittää. Vaikka kahdella öljyllä olisi sama API -luokitus, niiden laadussa voi olla suuriakin eroavaisuuksia. Pyörävalmistaja määrittelee normaalisti pyörälle laatuluokituksen joka on pyörän minimivaatimus. API luokitus on taaksepäin yhteensopiva, eli korkeammin luokiteltua öljyä voi käyttää moottorissa jonka vaatimus on alempi.

Öljyjen synteettisyys

Moottoriöljyn valmistuksessa käytetään ns. pohjaöljyä johon lisätään erilaisia lisäaineita sen mukaan, kuinka laadukasta öljyä tehdään, mihin käyttötarkoitukseen ym. Tärkeintä hyvän öljyn valmistuksessa on juuri laadukas pohjaöljy jonka haluttuja ominaisuuksia lisäaineet parantavat. Eri maissa on hieman poikkeavat määritykset sille, mitä öljyä saa kutsua täyssynteettiseksi.

  • Täyssynteettiset öljyt valmistetaan normaalisti 100% synteettisestä pohjaöljystä jota parannellaan synteettisillä lisäaineilla.
  • Synteettiset öljyt sisältävät vähintään 70% mineraalipohjaöljyä johon on lisätty synteettistä pohjaöljyä ja synteettisiä lisäaineita. Näillä synteettisillä öljyillä on erilaisia nimityksiä, kuten puolisynteettiset, semisynteettiset tai vain synteettiset öljyt.
  • Mineraaliöljyt perustuvat mineraalipohjaöljyyn jota on vähintään 90% Näihinkin öljyihin on normaalisti lisätty synteettisiä lisäaineita.

Kumpi on parempaa?

Öljyä ei pidä arvostella pelkästään sen perusteella onko se synteettinen vai mineraaliöljy. Korkealaatuinen mineraaliöljy voi helposti olla parempaa kuin huonolaatuinen synteettinen öljy. Mikäli et ole varma öljyvalinnasta, pyydä aina apua myyjältä. Muista myös noudattaa aina ohjekirjan suosituksia.

Moottoripyöräöljy

Moottoripyörän ja auton moottoreissa on paljon eroa, siksi myös niiden öljyissä on eroa. Normaalisti moottoripyörässä moottoriöljy voitelee varsinaisen moottoritilan lisäksi myös vaihteistoa  ja useimmissa pyörissä märkäkytkintä, joten moottoripyörien öljyissä on näiden voitelu otettu huomioon.

GRO – Global Racing Oil

Espanjalainen Global Racing Oil on vuonna 2000 perustettu öljymerkki. GRO öljyt kuuluvat vuonna 1916 perustettuun Cogelsa yritykseen. GRO öljyt suunnitellaan, testataan ja valmistetaan yrityksen omissa tuotantotiloissa Barcelonassa. GRO valikoimasta löydät sopivat öljyt kaikkiin kaksipyöräisiin, aina moposta kilpamoottoripyörään. Suomessa Mopo Sport on edustanut Global Racing Oil öljyjä vuodesta 2009 lähtien.

Koko GRO valikoiman löydät verkkokaupasta.